Iklan

Selasa, 1 Februari 2011

Lembaran Kisah Nabi Ulul Azmi & 25 Para Rasul

Judul : Lembaran Kisah Nabi Ulul Azmi & 25 Para Rasul
Penulis :  Muhammad Ali Ashabuuni
Muka Surat : 537
Penerbit : Pustaka Ilmuwan
Harga : RM40.00
Sinopsis

“Kami ceritakan kepada mu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepada mu al-Quran ini, padahal engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.”
(Yusuf: 3)
Nabi dan rasul, para utusan Allah SWT yang membawa hidayah dan petunjuk kepada manusia di bumi ini. Tanpa mereka penduduk bumi sudah pasti dalam kesesatan, mungkin juga tiada manusia di bumi ini.
Allah SWT menjadikan manusia di bumi ini bukan hanya untuk bersuka-ria, hidup tanpa tujuan. Manusia dicipta untuk menjadi hamba-Nya dan dengan itu manusia memerlukan petunjuk dari Allah SWT. Penyampaian syariat dan tauhid Allah SWT ini dilaksanakan dengan perutusan nabi dan rasul-Nya. Nabi dan rasul Allah SWT diutus kepada setiap kaum dan zaman agar manusia sentiasa dalam keredhaan Allah SWT, di jalan kebenaran, beriman dan beramal soleh serta terbebas dari ancaman Allah SWT kepada orang-orang yang menolak risalah nabi dan rasul-Nya.
Kita sebagai umat manusia akhir zaman ini mempunyai Nabi Muhammad SAW sebagai panduan kita mendekatkan diri dengan Allah SWT. Diturunkan juga kitab al-Quran sebagai pelengkap untuk manusia. Di dalamnya terdapat pelbagai maklumat dan panduan termasuklah kisah-kisah nabi dan rasul terdahulu dari Nabi Muhammad SAW.
Tujuan diturunkan nabi dan rasul serta diterapkan kisah-kisah mereka di dalam al-Quran ini sebenarnya untuk memberi hidayah dan petunjuk kepada umat manusia, mendidik mereka secara benar dalam setiap sisi kehidupan, mengadakan reformasi sosial secara mendasar, dan akhirnya menciptakan individu dan masyarakat yang soleh, berkeperibadian Ilahi, dan beriman.
Buku ini yang menjelaskan sejarah Rasul Ulul Azmi dan nabi-nabi lain yang unggul berdasarkan al-Quran, sumber yang pasti benar dan dapat menyinari kehidupan kita di dunia ini. Semoga kemunculan buku ini dapat menambah keimanan dan pengetahuan ilmu dan memperkasakan keimanan serta menambahkan kecintaan kita kepada nabi dan rasul Allah SWT dalam menegakkan tauhid-Nya di bumi ini, Insya-Allah.

Tiada ulasan: